Från den nya ugnen

Flower pot. Stoneware clay, wood and salt fired (W: 30cm, 2014)

Big Pot. Stoneware, gold leaf repair, wood and salt fired (H:ca 45cm, 2014)

Large vase. Stoneware, vitrious slip, wood fired (H: 35cm, 2015)
Att bygga en ny ugn är mycket arbete. I varje fall när man skottar 40 ton jord uppe på den. Att sedan bränna den till belåtenhet är kanske lika mycket arbete och än är det långt kvar till den kontroll jag eftersträvar. Full kontroll är inte målet men jag försöker. Flera dygn med eld och aska kommer ändå ge all variation jag kan önska.

Under de två första bränningarna har jag fått se en rad oväntade, underbara krukor som jag aldrig hade hittat där jag brukar leta (så som jag brukar bränna).

2 kommentarer:

  1. Fantastiska! Bra g(jord)t! Man brukar säga att en trädgård är sin ägare. Jag tror att det gäller för vedeldade keramikugnar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt! På många sätt liknar de varandra – ett möte mellan våra mål och naturens gång/ sätt kanske? Vi kan vara betvingande, nonchalanta, drivna, generösa men kvar är ett möte mellan två viljor.

      Radera